Japan - Kyoto - Dag 1

2023-10-22 - Travels

Johans klocka ringde tidigt på morgonen och snart pussade han mig i pannan och önskade mig en härlig dag. Själv låg jag kvar i sängen en timme och bara tog in det faktum att jag nu befann mig på andra sidan jordklotet i Kyoto.

Eftersom Johan inte käkade frukost på hotellet, kunde jag i lugn och ro slå mig ner och äta den själv. Frukosten var simpel - man hade tre olika mackor att välja mellan dagligen samt en liten salladsbuffé. Man kunde också beställa en varm eller kall lemonad samt avsluta frukosten med en liten glass ^^ Well, man måste ju prova när man väl erbjuds möjligheten, eller hur!?

Eftersom det var första dagen och jag var ganska trött i kroppen och knopp, tillät jag mig själv att ta det ganska lugnt idag. Jag tog med mig min kamera och började strosa runt i kvarteret och lät mig själv hamna där jag hamnade.

Efter en liten stund hamnade jag på en gata som jag kände igen väldigt väl - Shijo-dori och Teramachi. Jag trängdes med folk när jag strosade mellan de olika butikerna. Vissa butiker mindes jag från tidigare besök och jag bestämde mig för att besöka tebutiken för att göra lite research inför vad som skulle köpas med hem. Jag gick även in på området för Tensho-ji Temple och slogs av hur något så gammalt ändå kan vara så orört, mitt i smeten.

Att strosa är jobbigt och det är viktigt att fylla på med energi och få saker slår faktiskt mackorna och de japanska små rätterna inne på 7 Eleven. Det blev en klassisk ost-och-skink-macka samt en “risboll” med klassisk tonfiskfyllning - så jävla gott!

Jag vek in på Nishiki Market och slog än en gång av hur otroligt mycket konstig mat det finns… Små bläckfiskar på spett, fyllda med vaktelägg ^^ Men kan ju inte besöka en matmarknad utan att smaka på något, så det slutade med att jag köpte ett par bitar sushi innan jag avslutade med en klassisk jordgubbsmacka och mochi till efterrätt!

Efter ett par timmars utforskande bestämde jag mig för att röra mig tillbaka till hotellet. På vägen tillbaka passerade jag ett stort tempel (Bukko-ji Temple) utan en enda turist, hur det nu var möjligt! Det var i stort sett bara jag där och jag kunde röra mig fritt på området samt kika in templet utan att störa någon.

Det blev en svalkande dusch när jag kom hem, sedan kröp jag ner i sängen med min laptop och kikade igenom dagens bildskörd. Oerhört skönt att inte känna den där klassiska stressen av att man är på semester och måste se allt och lite till…

En liten stund senare klev Johan in genom dörren, klar för dagen! Väldigt mysigt faktiskt att vara på resande fot tillsammans även om han jobbade långa dagar. Jag tror han tyckte det var väldigt mysigt att ha mig väntandes efter en lång dag.

På kvällen blev det middag med resten av gänget och vi bestämde oss för att köa in till Kyoto Katsuda - Speciality Katsu Curry Restaurant. Här fick vi plats vid köksbaren, vilken hade full insyn i “köket” då de lagade mat rakt framför oss. Johan beställde in Wagyu och jag fick snällt titta på medan jag tuggade på min kyckling och mina grönsaker ^^ Men, jag ska inte gnälla, jag tyckte nästan de tempurafriterade grönsakerna var bäst!